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Children's Satsang
Satsang de Niños


"To the children we should give Satsang books, we should make them go through Satsang books..... we should take the children to Satsang and we should talk to them about Satsang"

"A los niños debemos darles libros sobre el Satsang, y debemos llevarlos al Satsang y hablarles del Satsang, sobre el Satsang."

Sant Sadhu Ram Ji
Subachoque,
Colombia July 2005
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The right column has more quotes of the Masters which relate to raising Satsangi Children.
To see the video, click on the country and date at the end of each quote.

En la columna a la derecha hay más citas de los Maestros dando indicaciones de cómo criar los hijos de Satsangis.  Para ver el video oprima el país y fecha al final de cada cita.

Welcome to the Children & Youth page
Bienvenidos  a  la página  de  Niños  y  Jóvenes
                               
This page offers a treasure trove of information, links, videos and resources for families and children of all ages. Everything is organized by sections just below, in the Table of Contents. For your convenience you can click on any section link to go there directly.
Each time you explore a link and return to this page you'll see a new photo of Master with children and teens at the top. Scrolling over the smaller images makes them bigger.

This page will be useful to parents raising children on the Path, Children Satsang leaders and anyone who has contact with Satsangi children. You can help a child grow in love and understanding of the Holy Path which they have the blessed opportunity to follow in this lifetime.


Esta página ofrece un gran tesoro de información, enlaces, videos y recursos para familias y chicos de todas las edades. Todo esto se ha organizado en secciones, mencionadas a continuación en la Tabla de Contenido. Para su conveniencia la tabla tiene enlaces directos a cada sección.
Cada vez que exploren un enlace y regresen a la página ó se reinicia el browser, la página muestra una nueva fotografía de los Maestros con niños y jóvenes. Pase el dedo ó ratón despacio sobre las imágenes pequeñas y estas se volverán grandes.

Esta página le será útil a padres de familia educando hijos Satsangis en el Sendero, Coordinadores de Satsang de Niños, y a todos los adultos que tienen contacto con niños Satsangis. Todos podemos ayudar a que los niños crezcan con amor y entendimiento del Sagrado Sendero al cual tienen la gran bendición de seguir durante esta vida.




Table of Contents - Tabla de Contenido:


                      Questions?  ¿Preguntas?
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Satsangs - Satsangs




Inspiration and Bhajans

View Inspiration Videos; Read and sing from the Bhajan books together.

The Inspiration section of the mediaseva archive contains short slide shows and videos to help us develop more love for the Master. Sample one here: Grace Unlimited N. 5

Bhajans: God-Realized Master Souls give the message from the Eternal Plane through Their Hymns (Bhajans). Children should lovingly be explained the importance of singing Bhajans and the respectfulness towards the Bhajan Books.

Find everythig related to the Bhajans in the Bhajans Page.

One who has meditated on Naam has received happiness
Sant Ji's Bhajan on the opening page of Master Sadhu Ram's Bhajan Book.


Inspiración y Bayanes

Vean los Videos Inspiración. Canten juntos de los Bayaneros.


La sección Inspiración
dentro del archivo de mediaseva contiene cortos montajes y videos para ayudarnos a desarrollar amor por el Maestro. Aquí tienen una muestra: Gracia Sin Límite N. 5

Bhajanes: Las Almas Maestras que han realizado a Dios transmiten el mensaje del Plano Eterno a través de Sus Himnos (Bhajanes - pronunciado Bayanes). A los niños se les debe explicar amorosamente la importancia que tiene el canto de Bhajanes así como el respeto que merecen los Bhajaneros.

Nota aclaratoria: En la literatura de los Maestros Kirpal Singh Ji, Sant Ajaib Singh Ji y Sadhu Ram Ji los amados hispanoparlantes encontrarán varias versiones de transliteración de palabras provenientes del Hindi, Urdu o Punjabi, de acuerdo a como el Maestro inspiró a cada traductor(a) en ese momento, y de acuerdo al deseo de ese(a) sevadar de representar lo mejor posible en Español la lengua de orígen.
Ejemplos: Bhakti - Bhagti; Prahlabda - Pralabda; Shabad - Shabda, etc., etc.

En el caso particular de los Cantos, en las revistas y libros encontrarán: Bhajanes, Bhayanes y Bayanes.
Lo importante es no perder de vista el propósito común que es el de cantar con Amor; y recordar que es una Gracia contar con los Regalos y Mensajes que Los Maestros quieren hacer llegar a nuestros corazones por medio de estos escritos autorizados.

Todo lo relacionado con los Cantos Sagrados de los Maestros se encuentra en la Página de Bhayanes.

Quien ha meditado en el Naam ha obtenido la felicidad
Bhaján de Sant Ji en la primera página del Bhajanero del Maestro Sadhu Ram.



Essential Teachings for the Way of Life

Seekers after Truth and all Initiates should read A Way of Life for Sant Mat.

Master has said "that the more moments and remembrances during the formative years of a child, these are like small seeds that grow into something mighty. The more of these moments in their early life, strengthens and prepares them for the opportunities, lessons, and challenges of life as they grow older. Each moment spent brightens the future and the destiny."

The Essential Teachings page offers valuable selections - including A Way of Life for Sant Mat - which make very good reading to children. They can continue to read and draw inspiration and understanding as they grow older, having become familiar with these teachings throughout childhood.

The Vegetarian Diet is also essential for our spiritual progress and to anyone seeking Initiation.
The Diet section (top right column) has several links to articles in books and magazines where Masters explain the diet we should follow.




Enseñanzas Esenciales para el Estilo de Vida

Buscadores de La Verdad y todos los Iniciados pueden leer Un Estilo de Vida para Sant Mat.

El Maestro ha dicho que "entre más buenos momentos y recuerdos durante los años de formación del niño, estos son como semillas que crecerán en algo muy fuerte. Entre más de estos momentos tengan temprano en su vida, fortalecerá a los niños y los preparará para las oportunidades, lecciones y pruebas de la vida cuando sean más grandes. Cada buen momento que se viva alumbrará el futuro e iluminará el destino."

Presentamos en la página Enseñanzas Esenciales lecturas de gran valor - incluyendo Un Estilo de Vida para Sant Mat - muy apropiadas para los niños, las cuales ellos pueden continuar leyendo a medida que crezcan y de las cuales podrán sacar inspiración y entendimiento en el futuro pues se han venido familiarizando con estas enseñanzas desde su niñez.

La dieta vegetariana también es esencial para nuestro progreso espiritual, así como para todos los que buscan la Iniciación. La sección sobre la Dieta (columna a la derecha) provee enlaces a escritos en libros y revistas donde los Maestros explican la dieta que debemos seguir.



Books                       Libros

                                          
Stories for the Children of Light                   Historias para los Pequeños Hijos de la Luz

                                          
Stories - COLORING BOOK                           Historias - LIBRO PARA COLOREAR

                                          
Sant Bani Issue on Children                          Sobre los Padres y los Hijos




Additional Resources
For children with longer attention spans: Full biographies as indicated below, and the lineage from Kabir to Sant ji can be found in Servants of God.

Read Master Kirpal's translation of Guru Nanak's The Jap Ji to your children.

Master Kirpal with Subtitles.  You can pause the video so that either you read the subtitles out loud or give children time to read each sentence before going on to the next.

The Guide to Stories in the Sant Bani Magazines is a very useful index for finding material for Children's Satsang.

First Index to Questions and Answers from Sant Bani Magazines           Second Index
These two indexes have some overlap, but each cover different material.
They are also different from the Guide (Index) to Stories and Passages for Children in the Sant Bani Magazines (Sant Ji), mentioned above, and also mentioned in the Satsang sectionabove.

All the Sant Bani Magazines are organized in an easy-to-follow chart located on the
Books Online page, where you can quickly find answers to questions listed in the indexes.
After each topic or question you will see some numbers, which stand for Month/Year, page number. For example: 3/84, 28
This means the answer is on the Sant Bani Magazine March issue of 1984, on page 28.

New Publications:  Contact Mediaseva if interested

  Essence of Spirituality - Short Talks given by Baba Ji in India, is a thin booklet.



   Essence of Spirituality - Short Sayings taken from the booklet just mentioned, this pocket-book contains one phrase per page.



Teenagers can read:
The Reality of Drugs and Alcohol

Kabir's Ocean of Love: The Anurag Sagar
Master Kirpal's Q&A On Parents and Gratitude March 19, 1971. Page 400 in The Light of Kirpal.

Sant Mat vocabulary can be found in:
Servants of God, Glossary
The Crown of Life, Index
The Jap Ji, Glossary
The Wheel of Life/Mystery of Death, Glossary and Index
Baba Jaimal Singh, Glossary of Oriental Terms

Visit our Books Online page to look for additional material for your older children and teens.

                     Mediaseva Catalog

                           Questions?       
                            Email: mediaseva@gmail.com





Material Adicional
Encontrarán historias y anécdotas sobre muchos Santos para leer a sus hijos en:
Cartas Espirituales Escritas por Baba Jaimal Singh para Sawan Singh Ji.

Videos Maestro Kirpal con Subtítulos, dentro de la Carpeta Sant Mat Castellano. Se puede pausar el video, dándole tiempo a los niños de leer (o leerles) los subtítulos, antes de continuar con la siguiente frase.

Nuevas Publicaciones:  Contacte a Mediaseva si está interesado.

  La Esencia de la Espiritualidad - Charlas cortas dadas por Baba Ji en la India, es un folleto delgado. Se reciben pre-pedidos para el próximo Programa.



   La Esencia de la Espiritualidad - Frases tomadas del folleto mencionado, este es un libro de bolsillo y contiene una frase por página.



Pueden encontrar Vocabulario de Sant Mat en:
La Rueda de la Vida, Glosario
Cartas Espirituales, Glosario

Preguntas y Respuestas de jóvenes adultos y adolescentes, al Maestro Kirpal:
La Gratitud con los Padres

Visiten las siguientes páginas para encontrar material adicional para sus niños mas grandes e hijos adolescentes:
Enseñanzas de los Santos
Sant Mat Castellano
elnaam.org

                     Catálogo de Mediaseva

Si necesita ayuda para ubicar material en Español, contacte a Mediaseva: mediaseva@gmail.com
ó a los sevadares en el Ashram de Subachoque: sevadares@elnaam.org




Biographical Sketches - Fichas Biográficas



Sant Sadhu Ram Ji

Sant Sadhu Ram Ji was born in August 1944 and his parents, Mangla Ram and Chena Devi, lovingly named him Ladhu Ram. He grew up in a low-caste family. From his childhood he was strongly inclined towards spirituality. Young Ladhu Ram politely refused a gift of land from his grandfather and setting out on his own, took up work as a hired laborer on other people's farms. "Poverty may seem difficult to live with, but it has many advantages for a spiritual aspirant."

Around 1972, Ladhu Ram came across a fakir who initiated him into Sant Mat and revealed to him the mystery of the first two words. Devoting 10-12 hours at night in meditation, He continued in this way for around fifteen years. Aware that there were regions beyond, he kept looking for someone who could guide him further. In October 1987 Ladhu Ram took initiation from Sant Ajaib Singh Ji (Sant Ji). He sat at the very back of the assembly, but when Sant Ajaib Singh heard the experience he had during the initiation sitting, He called him up to the front and made him sit right at His feet. After his initiation, He obeyed Sant Ji's instructions implicitly, living the life as enjoined by his Master and spending long hours in meditation. In March 1988, He went to 16 PS ashram to participate in a ten-day program of meditation and Satsang. Much later He explained that, with the infinite Grace of His Satguru, He completed the spiritual journey at that time.

Master Sadhu Ram's life has been a story of humility, simplicity, and incomparable devotion. He has held programs in the UK, Colombia, USA, Italy and many other countries. He presently stays with family in his farm near Anupgarh. There He has made some additional accommodations for Indian Satsangis to stay when Satsangs programs are conducted. Additionally, a hall and a few flats are available at the ashram in New Delhi to be used by Western and Indian Satsangis during occasional combined Meditation Programs.

Bio     Full Bio   Bhajans: Jivan Hai Anmol, Phera Pa Yavi, and many more.

Sant Sadhu Ram Ji nació el 15 agosto de 1.944 y sus padres Mangla Ram y Chena Devi lo nombraron afectuosamente Ladhu Ram. Creció en una familia de casta baja. Desde su niñez demostró una fuerte inclinación hacia la espiritualidad. El joven Ladhu Ram amablemente rechazó una tierra que le regalaba su abuelo y se independizó para trabajar como jornalero en la tierra de otra gente. “La pobreza puede ser muy difícil de aceptar, pero tiene grandes beneficios para el aspirante en la búsqueda espiritual."

En 1972, Ladhu Ram conoció a un fakir quien le concedió la iniciación en Sant Mat y le reveló los misterios de las dos primeras palabras. Por espacio de 15 años trabajaba todo el día en el campo y luego le dedicaba de 10 a 12 horas a la meditación en la noche. Sin embargo, él sabía de la existencia de las regiones más altas y no desfalleció en buscar a aquel que lo pudiera guiar más allá. En octubre de 1987 recibió la Iniciación de Ajaib Singh. Se sentó en la parte de atrás de la asamblea, pero cuando Sant Ajaib Singh escuchó de la experiencia que él tuvo en la iniciación, lo llamó al frente y lo hizo sentar a Sus Pies. Después de Su iniciación, Él siguió estrictamente las instrucciones de su Maestro, viviendo como si estuviera permanente en Su presencia y dedicando largas horas a la meditación. En marzo de 1988, fue al ashram 16 PS a participar en un retiro de diez días de Satsang y meditación. Mucho más adelante, Él aclaró que, con la infinita Gracia de Su Satgurú, en ese momento pudo completar el viaje espiritual hasta la etapa de la auto-realización.

La vida del Maestro Sadhu Ram ha sido una historia de humildad, simplicidad y devoción incomparable. Ha realizado programas en Inglaterra, Colombia, Italia, los Estados Unidos y muchos otros países. El Maestro reside con su familia en una finca cerca de Anupgarh. Allí se han hecho arreglos para que los Satsangis de la India puedan hospedarse cuando hayan Programas de Satsang. Así mismo, un salón y varios apartamentos están disponibles para los Programas ocasionales en el Ashram de Nueva Delhi, para ser usados tanto por amados Indios como por Satsangis Occidentales.

Biografía    Biografía Completa
Bayanes:
Yivan Jé Anemol, Fera Pa Yavi, entre muchos otros.



Sant Ajaib Singh Ji
1926-1997

Sant Ajaib Singh Ji Maharaj was born on September 11, 1926, to a Sikh family in the Punjab town of Maina. Orphaned within days of His birth, Ajaib Singh Ji was raised by His great-uncle and aunt. Young Ajaib Singh was reading Sikh scriptures when He was five years old. He quickly became impressed by the consistent emphasis in Jap Ji on the necessity of having a true spiritual teacher, or Satguru, and spent years looking for such a One. In 1940, when he was just 14 years old, Ajaib Singh met His first major teacher, Baba Bishan Das, a sadhu who came from the spiritual lineage of Baba Sri Chand, Guru Nanak's son. Though not a fully realized Satguru, Baba Bishan Das was versed in Shabda Yoga up through the first two inner regions (i.e., the Astral and Causal Planes) and gave Ajaib Singh Ji the first two of the Five Holy Names which provided access to these regions. It was Baba Bishan Das who changed the youth's name from "Sardara Singh" to "Ajaib Singh" (meaning "Wonderful Lion"). In 1967 when Master Kirpal Singh was on tour in Rajasthan, the two finally were able to meet. Ajaib Singh had been having visions of Master Kirpal Singh's radiant form during meditation for the past year and immediately recognized Him as the One Sawan had promised. He departed on July 6, 1997.

Full Bio   Bhajans: Satguru Pyare Meri, Aj Shub Dijarda E, Suche Naam Da, etc.

Sant Ajaib Singh nació en una familia sikh del pueblo Maina en el Punjab, India, el 11 de septiembre de 1926. Su madre murió en el parto y su padre la siguió pocos días después. Su tío abuelo y la esposa lo adoptaron y criaron como su propio hijo. El joven Ajaib a los cinco años ya estaba leyendo las escrituras Sikh y no tardó en sentir hondamente el repetido énfasis que daba el Jap Ji a la necesidad de tener un verdadero guía espiritual, o Satgurú, y pasó largos años en la búsqueda de ese ser Único. En 1940, cuando tan solo tenía 14 años, Ajaib conoció su primer profesor importante, Baba Bishan Das, un sadhu que venía del linaje espiritual de Baba Sri Chand, el hijo del Gurú Nanak. Aunque no era un Satguru completamente realizado, Baba Bishan Das era versado en el Shabda Yoga hasta los primeros dos planos internos (Astral y Causal) y le dio a Ajaib las primeras dos palabras de los cinco Sagrados Nombres que dan acceso a dichas regiones. Fue Baba Bishan Das quien cambió el nombre del joven de “Sardara Singh” a “Ajaib Singh” (significa “León Maravilloso”). En 1967 cuando el Maestro Kirpal Singh estaba haciendo un recorrido del Rajastán, los dos finalmente se pudieron conocer. Ajaib Singh Ji había estado teniendo visiones de la forma radiante del Maestro Kirpal durante Su meditación en el último año, e inmediatamente lo reconoció como Aquel que Sawan le había prometido. El día 6 de Julio de 1997 abandonó el cuerpo físico.

Biografía   Bayanes: Sateguru Piare Meri, Aye Shube Dijarda Ae, Suche Naama, etc.



Sant Kirpal Singh Ji
1894-1974

Master Kirpal Singh Ji was born on February 6, 1894 in the Punjab (now part of Pakistan). Master remarked about his childhood meditations “In those days I saw the inner Light and many wondrous scenes". Once when he was in fourth grade he told his teacher that he must go home because his grandmother was dying. The teacher was sceptical at first, but soon a message was delivered to the teacher asking for the dismissal of the Master because his grandmother was on her death-bed. He also had similar premonitions regarding the passing of his mother, his elder brother and the wife of his elder brother. In February of 1924 he met Baba Sawan Singh - the same figure that had been appearing to him in his meditations for the past seven years. Master devotedly and tirelessly served His beloved Hazur Maharaj for twenty-four years until Hazur’s physical departure in 1948. In 1955, Master Kirpal Singh made his first foreign tour, spending several months in the United States and Europe. He gave Initiation to thousands of souls. On August 21, 1974 Sant Kirpal Singh Ji chose to leave the body.

Full Bio   Bhajans: Aja Pyare, Dekha Hai Jab Se Hamane, Chelo Ni Saiyo

El Maestro Kirpal nació el 6 de febrero de 1894 en Sayyad Kasran, un pueblo del Punyab (ahora en Pakistán). El Maestro comentaba sobre sus meditaciones en la infancia: “En aquellos días veía la Luz interna y varias escenas maravillosas.” Una vez, estando en cuarto grado escolar, le dijo a su profesor que debía ir a su hogar porque su abuela estaba muriendo. El profesor se mostró escéptico al comienzo, pero pronto llegó un mensaje para el profesor pidiéndole que dejara salir del salón al Maestro porque su abuela estaba en su lecho de muerte. Él también tuvo premoniciones similares respecto a la muerte de su madre, su hermano mayor y la esposa de su hermano mayor. En febrero de 1924, Él conoció a Baba Sawan Singh, la misma figura que se le venía apareciendo en sus meditaciones durante los siete años anteriores. Incansablemente y con devoción el Maestro Kirpal sirvió a su amado Hazur durante veinticuatro años hasta que Hazur Maharaj partió del plano físico en 1948. En 1955, el Maestro Kirpal realizó su primera gira al extranjero, estuvo varios meses en Estados Unidos y Europa. Él dio la Iniciación a miles de almas. En agosto 21 de 1974 Sant Kirpal Singh escogió dejar el cuerpo.

Biografía   Bayanes: Aya Piare, Deka Je Yab Se Jamane, Chelo Ni Seio



Mastana Ji
1891-1960

Mastana Ji Maharaj was born on November 15, 1891 in the Kalat district of Balochistan, British India (today part of Pakistan). His birth name was Khemamal, son of Pillamal and Tulsa Bai. He showed spiritual inclination at a very early age.
At age 14 he left his home to seek the Truth. He searched for years with different Masters, until he reached Beas in the state of Punjab in India, and met His Satguru Baba Sawan Singh Ji of Satsang Beas. There He attended Satsang and learned the method of meditation from Him.

Baba Sawan Singh Ji honored him with the name of Shah 'Mastana Balochistani', affectionately known as Balochistani or Mastana Ji. Baba Sawan Singh entrusted Balochistani with the task of conducting spiritual discourses and teaching meditation to the people in the provinces of Balochistan, Sindh and Punjab.
Shah Mastana Ji founded the socio-spiritual organization Dera Sacha Sauda (DSS) on April 29, 1948 in Sirsa (modern Haryana). He left the body on April 18, 1960.
Bhajans: Nache Re, Mera Satguru Pritam Pyara, etc.


Mastana Ji Maharaj nació el 15 de Noviembre de 1891 en el distrito Kalat del Baluchistán, India Británica (hoy parte de Pakistán). Sus padres Pillamal y Tulsa Bai, le dieron el nombre de Khemamal y mostró aptitudes espirituales desde muy temprana edad.
A los 14 años partió del hogar en busca de La Verdad. La buscó por varios años, y con varios Maestros hasta llegar a Beas, estado del Punjab en la India, donde encontró a Su Satgurú, el Maestro Baba Sawan Singh Ji. Allí asistió al Satsang y aprendió de Él el método de la meditación.

Baba Sawan Singh Ji lo honró cambiándole el nombre a 'Shah Mastana Baluchistani', también conocido afectuosamente como Baluchistani ó Mastana Ji. Baba Sawan Singh Ji concedió a Baluchistani la tarea de dar charlas espirituales y enseñar a meditar a los habitantes de las provincias del Baluchistán, Sindh y el Punjab.
Shah Mastana Ji fundó la organización socio-espiritual Dera Sacha Sauda (DSS) el 29 de Abril de 1948 en Sirsa (hoy día Haryana). Abandonó el cuerpo el 18 de Abril de 1960.
Bayanes: Nache Re, Mera Sateguru Pritame Piara, etc.



Baba Somanath
1885-1976

Baba Somanath Ji was initiated by Hazur Baba Sawan Singh Ji, who gave him the mission of Initiating souls in South India, as well as some foreigners. He left a treasure of Bhajans that speak of the higher planes. Bhajans: Tera Naam Rasamula Ji, Sant Satguru Sant Swarupa, and many more.

Baba Somanath fue iniciado por el Maestro Hazur Baba Sawan Singh Ji, quien le asignó la misión de iniciar almas en el sur de la India, al igual que a algunos extranjeros. Dejó un tesoro en Bayanes que hablan de los más elevados planos espirituales.  Bayanes: Tera Naama Rasemula Yi, Santa Sateguru Sattia Suarupa, entre muchos otros.



Hazur Baba Sawan Singh Ji Maharaj
1858-1948

Baba Sawan Singh Ji was born into a Grewal Sikh family on 27 July 1858. He was married to Mata Kishan Kaur and together they had three children. He passed Engineering from Thomson College, and joined the Military Engineering Service. He studied scriptures of various religions but retained a strong connection with the Gurbani (Sikh religion). Master Sawan Singh received Initiation from Baba Jaimal Singh Ji on the 15th day of October, 1894. Sawan Singh was very devoted to His master Jaimal Singh. Master Sawan Singh left the body in 1948 after having initiated many souls, including three Perfect Masters: Sant Kirpal Singh Ji, Mastana Ji and Baba Somanath Ji.

Full Bio

Baba Sawan Singh Ji Maharaj nació el 27 de julio de 1858 en una familia Grewal Sikh. Se casó con Mata Kishan Kaur y juntos tuvieron tres hijos. Se graduó como ingeniero en Thomson College y se unió al Servicio de Ingeniería Militar. Estudió escrituras de varias religiones, pero mantuvo una fuerte conexión con el Gurbani (de la religión Sikh). Sawan Singh recibió la Iniciación del Maestro Jaimal Singh el 15 de octubre de 1894 y fue muy devoto a Su Maestro. El Maestro Sawan Singh dejó el cuerpo en 1948, después de haber iniciado muchas almas, incluyendo a tres Maestros Perfectos: Kirpal Singh Ji, Mastana Ji y Baba Somanath Ji. Partió del plano físico el 2 de abril de 1948.

Biografía     Vida y Enseñanzas de Sawan Singh



Baba Jaimal Singh Ji
1838-1903

The history of a Saint is the history of a soul's pilgrimage. One night Baba Jaimal Singh's Mother Bibi Daya Kaur - who often prayed for a saintly son - was visited by the great Namdev in a dream, who told her that her prayers were granted; ten months later in July of 1838 Baba Jaimal Singh was born in the village of Ghuman, Punjab, to a family of pious Sikh cultivators. Jaimal Singh showed remarkable spiritual precocity, even as a child of three he could repeat many of the verses he heard at spiritual discourses. After years of searching and many practices under several yogis and sadhus, at age 17 Baba Jaimal Singh heard of a great saint, Swami Ji Maharaj and followed people to where the great Saint was. Swami Ji gave Initiation and Baba Jaimal Singh devotedly attended the daily Satsang and assisted in whatever manner lay within his reach, happy to live at the feet of his benevolent Master. After a life of army service and service to His Master, Baba Ji left on 29th of December, 1903.

Full Bio    Baba Jaimal Singh by Kirpal Singh

La historia de un Santo es la historia del peregrinaje de un alma. Una noche, la mamá de Jaimal Singh, Bibi Daya Kaur, quien a menudo rezaba por un hijo santo, fue visitada en un sueño por el gran Namdev, qien le dijo que sus oraciones habían sido escuchadas. Diez meses después en julio de 1838 nació Baba Jaimal Singh en el pueblo de Ghuman, en el Punjab, al interior de una familia Sikh de cultivadores piadosos. Jaimal mostró una notable precocidad espiritual, incluso al ser un niño de tres años repetía varios versos que escuchaba en discursos espirituales. Después de años de búsqueda y varias prácticas enseñadas por diferentes yoguis y sadhus, Baba Jaimal Singh escuchó a los 17 años de un Santo llamado Swami Ji y siguió a la gente hasta el sitio donde estaba el Gran Santo. El Maestro Swami Ji le dio la Iniciación y Baba Jaimal asistió con devoción al Satsang diario y ayudó de toda manera que estuviera a su alcance, feliz de vivir a los pies de su benévolo Maestro. Después de llevar una vida de servicio militar y servicio a Su Maestro, Baba Ji partió el 29 de diciembre de 1903.

Biografía


Swami Ji Maharaj Shiv Dayal Singh
1818-1878

Tulsi Sahib had one family that was particularly devoted and He prophesied that a great saint would be born to them. The child, Shiv Dayal Singh, proved the truth of these words. Born on August 24, 1818, He was an ardent student of the Granth Sahib even in his youth and soon began his divine ministry under the Master's orders. Swami Ji Maharaj conferred the Guru-sonship to Baba Jaimal Singh Ji. Swami Ji departed on June 15, 1878.

Bio   Bhajan: Lagao Meri Naiya Satguru Paar

Tulsi Sahib provenía de una familia que era particularmente devota, y profetizaba que un gran santo nacería entre ellos. El niño Shiv Dayal Singh, a quien se conoce como Swami Ji, demostró la verdad de estas palabras. Nació el 24 de Agosto de 1818, y desde muy temprana edad incluso en su juventud, fue un ferviente estudiante del libro Granth Sahib, y siguiendo las órdenes impartidas por su Maestro, comenzó su Misión Divina. El Maestro Swami Ji dejó como sucesor a Baba Jaimal Singh. El Maestro Swami Ji abandonó el cuerpo el 15 de junio de 1878.

Bayán: Lagao Meri Neia Sateguru Pare



Tulsi Sahib
1763-1843

Sham Rao Peshwa, the crown prince of Poona and Sitara, showed strong spiritual aptitudes. On the day before he was to be crowned he left his palace to dedicate himself to the finding of God. He went south to Hathras where he met and continued the work of his Guru, Ratnagar Rao. Master Ratnagar Rao had no public ministry but was commissioned by Guru Gobind Singh to pass on the sacred treasure to a very select group, among them Sham Rao Peshwa. He changed his name to Tulsi Sahib and He wrote the famous Ghat Ramayana.   
Bio

Sham Rao Peshwa, el príncipe de Poona Sitara, mostraba fuertes aptitudes espirituales. El día antes de su coronación, abandonó el palacio para dedicarse a la búsqueda de Dios. Viajó a Hathras en el sur, donde conoció el trabajo de su Gurú Ratnagar Rao y continuó su misión. El Gurú Rao no tenía una misión pública, pero fue comisionado por el Guru Gobind Singh para pasar el tesoro del Naam a un pequeño y selecto grupo, entre ellos a Sham Rao Peshwa. Cambió su nombre a Tulsi Sahib y escribió el famoso Ghat Ramayana.



Guru Gobind Singh
1666-1708

The Tenth Sikh Guru: In the winter of 1666, Mata Gujari gave birth to a son. The news quickly spread and there was great rejoicing among the following of the Divine Gurus-for all knew the child was he whom Guru Har Gobind (his grandfather) had prophesied of: a great saint and warrior who would free men from a reign of oppression. By the age of eleven, Gobind Rai had fully known the joys of the inner life and the cruelties of the world. He had already been made fatherless by Teg Bahadur's execution. He perfected himself in the martial arts as well as spending long hours in meditation. Simultaneous with His work as an avatar, He brought men back into the Kingdom of God, unified the Sikhs and the suffix Singh was added to their names. Master left October 7, 1708.

Full Bio

El Décimo Gurú Sikh: En el invierno de 1666, Mata Gujari dió a luz a un hijo. La noticia corrió rápidamente y los seguidores de los Divinos Gurús se regocijaron pues todos sabían que el niño era aquel que cumplía la profecía del Guru Har Gobind (su abuelo) quien había dicho que un gran santo y guerrero los liberaría del reino de opresión. A los once años Gobind Rai ya conocía plenamente las riquezas internas, así como la crueldad del mundo. Su padre, el Gurú Teg Bahadur había sido decapitado. Se perfeccionó en las artes marciales y pasó largas horas en meditación. Simultáneamente realizaba su tarea de avatar y de atraer a las almas al Reino de Dios, unificó a los Sikhs quienes desde entonces usan el sufijo Singh en sus nombres. El 7 de octubre de 1708, el Maestro fue atacado por dos Pathanos quienes le causaron heridas de muerte.



Guru Teg Bahadur
1621-1675

The Ninth Sikh Guru: Born on April 18, 1621, He is the youngest son of Guru Har Gobind and Mata Nanaki. As a child Teg Bahadur ("brave Sword") spent hour after hour in spiritual practices and also proved himself a valiant soldier. Mekhan Shah, a successful merchant and devout disciple, was enroute to Bombay when a storm struck and his ship began to sink. He prayed that the living Master should save him and his vessel, and in return he would give an offering of five hundred gold coins. He finished his prayer and the waters calmed. Reaching port, he hastened to his Master only to find that Guru Hari Krishan had left His body. Twenty-two claimants for Guruship fought for the recognition and none made any additional requests when Mekhan Shah offered only five coins. When he finally reached Guru Teg Bahadur in Bakale, he said "Brother, where is your honesty, whenin your desperation you had offered five hundred gold coins?" Guru Teg Bahadur gave His life to help His people who were under the cruel rule of Emperor Aurangzeb and left His son, Guru Gobind Singh, as successor. Guru Teg Bahadur was decapitated on Nov. 24th 1675.

Full Bio

El Noveno Gurú Sikh: Nació el 18 de abril de 1621. Era el hijo menor del Gurú Har Gobind y de Mata Nanaki. De niño Teg Bahadur ("Espada Valiente") dedicó muchas horas a las prácticas espirituales y también demostró ser un soldado valiente. Mekhan Shah, un mercader exitoso y discípulo devoto, iba en ruta hacia Bombay cuando se presentó una tormenta y su barco empezó a hundirse. Oró al Maestro viviente y le ofreció 500 monedas de oro a cambio de su salvación y la de su barco. Tan pronto terminó su oración se calmaron las aguas. Llegó al puerto y se apresuró a ver a su Maestro, pero encontró que el Gurú Hari Krishan ya había dejado el cuerpo y había 22 hombres que se proclamaban sucesores. Mekhan Shah visitó a cada uno de ellos y les ofreció 5 monedas. Ninguno hizo una petición adicional. Finalmente llegó ante el Gurú Teg Bahadur en Bakala, quien le dijo: "Hermano, ¿dónde está tu honestidad, si en medio de tu desesperación habías ofrecido 500 monedas de oro?" El Gurú Teg Bahadur ofrendó su vida por ayudar a su pueblo que se encontraba bajo la tiranía del Emperador Aurangzeb y dejó a su hijo, el Guru Gobind Singh, como su sucesor. El emperador le pidió que se convirtiera al Islam o que hiciera un milagro. Él rehusó hacerlo y el emperador ordenó que se le cortara la cabeza. El Gurú Teg Bahadur fue decapitado el 24 de noviembre de 1675.



Guru Hari Krishan
1656-1664

The Eighth Sikh Guru: At the age of five Guru Hari Krishan began His divine mission, under the grace of His Master, Guru Hari Rai. Many devout followers lived in Delhi and had a great yearning for the Guru's darshan. With his heart moved to compassion, Guru Hari Krishan began his journey. On his way to Delhi, he met a learned priest who challenged him to a debate. Guru Hari Krishan called an illiterate washerman to his side, touched his shoulder with a stick and said to the priest: "He will speak on my behalf." So profound did this illiterate man's knowledge suddenly become that the priest begged the Master to forgive him. While Guru Hari Krishan was in Delhi, a plague infected the city. With no cares for His own welfare, He worked tirelessly to administer relief to the sick. That He could give to men in need was a source of happiness, but when He could cure one forever, by the spiritual medicine, great indeed was his joy. Soon Guru Hari Krishan became very ill with fever and anounced that His time of departure had come. "The seed planted by Guru Nanak's holy hand will abide forever. Droughts, storms and heat may prevail, but that seed shall not perish. I will be ever with you. Seek me in Bakale." He left the body at the age of eight.

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El Octavo Gurú Sikh: Hari Krishan inició su sagrada misión a los cinco años, protegido por la Gracia de Su Maestro, el Gurú Hari Rai. Muchos de sus devotos seguidores vivían en Delhi y sentían gran anhelo de recibir el Darshan del Gurú. Movido de compasión en Su corazón, el Gurú Hari Krishan inició su viaje a Delhi. En un trayecto del camino conoció a un sacerdote erudito quien lo retó a un debate. El Gurú Hari Krishan llamó a su lado a un lavandero iletrado, le tocó el hombro con un bastón y dijo al sacerdote: “El hablará a nombre mío.” Tan profundo fue el conocimiento que adquirió este analfabeta que el sacerdote le suplicó al Maestro que lo perdonara. Durante la permanencia del Gurú en Delhi, una plaga asoló a la ciudad, y dejando de lado su propio bienestar, trabajó incasablemente en dar alivio a los enfermos. Que él pudiera ayudar a los hombres necesitados era fuente de felicidad, pero cuando podía curar para siempre con la medicina espiritual, era su gran alegría. Sin embargo, el Gurú Hari Krishan no tardó en caer enfermo con fiebre y avisó que su momento de partida había llegado. “La semilla sembrada por la mano sagrada del Gurú Nanak permanecerá por siempre. Las sequías, tormentas y el calor podrán prevalecer, pero aquella semilla no morirá. Permaneceré con ustedes por siempre, búsquenme en Bakala.” Dejó el cuerpo a los ocho años.



Guru Hari Rai
1630-1661

The Seventh Sikh Guru: Hari Rai was born January 16, 1630. He is the son of Baba Gurditta, the eldest son of Guru Har Gobind. His grandfather kept Hari Rai always at His side and found him alone prepared for the onerous responsibilities entrusted to the Guru. "Keep with you always two thousand, two hundred fully armed soldiers, do not provoke fighting, but do not hesitate to call upon your army." Emperor Aurangzeb firmly established his power, but by His grace Master's people were sheltered by a reign of peace. Nonetheless, the army was kept in training - as Guru Har Gobind had wished. When Hari Rai saw his worldly departure approaching, He summoned his younger son Hari Krishan to his side and passed the spiritual powers on to him so that the mission of truth and service could continue.

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El Séptimo Gurú Sikh: Hari Rai nació el 16 de enero de 1630. Era hijo de Baba Gurditta, el hijo mayor del Gurú Har Gobind. Su abuelo mantenía a Hari Rai siempre a su lado y encontró que era el único preparado para la gran responsabilidad encomendada al Gurú. “Mantén siempre un pie de fuerza de dos mil doscientos soldados completamente armados, no provoques peleas, pero no dudes en llamar a tu ejército si fuera necesario.” El emperador Aurangzeb estableció firmemente su poder, pero por la Gracia del Maestro, los seguidores del Maestro estuvieron protegidos bajo un reino de paz. Sin embargo, el ejército se mantenía entrenado, tal como lo deseaba el Gurú Har Gobind. Cuando el Gurú Hari Rai vio próxima su partida de este mundo, convocó a su hijo menor de nombre Hari Krishan y le transfirió sus poderes espirituales para que la misión de la verdad y el servicio pudiera continuar.



Guru Har Gobind
1595-1644

The Sixth Sikh Guru: Har Gobind started His mission at the age of eleven, as entrusted by His father Guru Arjan Dev. Har Gobind had been well trained in both the holy books and the martial arts, preparing Him for rapid and radically changing times under the Moghul Emperor Jahangir. The way of the sword caused confusion and doubts among the following, but Har Gobind showed that he had not transgressed any sacred lines. "When fighting, think only of God and fight only for the sake of righteousness: protecting the weak and the oppressed and overthrowing the tyrants." After many years of warfare, the Guru was finally able to guide His following within a peaceful reign. He happily put aside his weapons and retired to a simple and natural way of life which allowed Him to devote long unbroken hours to meditation. He appointed His grandson Hari Rai as succesor.

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El Sexto Gurú Sikh: Har Gobind comenzó su misión a los once años, en los términos que le encargó su padre el Gurú Arjan Dev. El Gurú Har Gobind había recibido muy buena educación tanto en los libros sagrados como en las artes marciales, todo lo cual lo preparó para los tiempos de rápido y radical cambio vivido en tiempos del Emperador Moghul Jahanguir. El uso de la espada causó confusión y dudas entre sus seguidores, pero el Gurú Har Gobind les demostró no haber trasgredido ningún precepto sagrado diciendo: “Cuando entren en combate, piensen tan solo en Dios y háganlo solamente en aras de la justicia: protegiendo a los débiles y oprimidos y derrocando a los tiranos.” Luego de muchos años de guerra, el Gurú finalmente pudo guiar a sus seguidores en un reino donde había paz. Felizmente dejó de lado las armas y se retiró a una forma sencilla de vida que le permitía dedicar largas e ininterrumpidas horas meditación. Designó a su nieto Hari Rai como su sucesor.



Guru Arjan Dev
1563-1606

The Fifth Sikh Guru: Arjan was the dearly beloved of two Masters (Guru Amardas, his grandfather, and Guru Ramdas his father) and was chosen to distribute Their precious gift. Guru Arjan arranged the hymns of his predecessors, his own hymns and also those of holy men from the time of Jaidev (1180-1202 A.D.) onward, into one volume. The works were all written in the common language and put into the Punjabi alphabet which was invented by Guru Angad. This work was later known as the Guru Granth Sahib. Due to His brother's jelousy and a series of events He was imprisoned and tortured. One day Guru Arjan was permitted to bathe in the Ravi River's cool water. People collected around Him as He walked toward the river. His body was worn with scars but His face was illuminated by the Light within. He bathed and afforded a final Darshan to His disciples. He advised them that Har Gobind would continue the work begun by Nanak. He was to be instructed to act as did His predecessors and command an army. With these words, the Master returned to the tortures until his death on May 30, 1606.

Full Bio   Bhajans: Dhan Dhan Satguru, Thakur Tum Sharnaee Aaya, Tu Mera Pita Tu Hai Mera Mata, etc.

El Quinto Gurú Sikh: Arjan era el bienamado de dos Maestros: su abuelo Amar Das, y su padre Ram Das, y fue el encargado de distribuir el hermoso regalo de ambos. El Gurú Arjan reunió en un solo volumen los himnos devocionales de sus antecesores, sus propios himnos y los de personas de santidad desde la época de Jaidey (1180 – 1202 A.C.) hasta sus propios días. Estos himnos se tradujeron al lenguaje común de la época, y fueron escritos en el alfabeto propio del Punjab, que había sido creado por el Gurú Angad. Esta recopilación es la que ha llegado a conocerse como el Guru Granth Sahib. Como resultado de la envidia de su hermano y otra serie de hechos, fue sometido a prisión y torturado. Un día se le permitió salir a bañarse en las aguas frías del río Ravi y mucha gente se congregó a su alrededor mientras caminaba hacia el río. Su cuerpo estaba lleno de cicatrices, pero su rostro estaba iluminado con su Luz interna. Después del baño dio un último Darshan a sus discípulos, y les informó que Har Gobind sería el encargado de continuar el trabajo comenzado por el Gurú Nanak. El recibiría instrucciones para actuar como lo hicieron sus predecesores y comandar un ejército. Con estas palabras, el Maestro volvió a entregarse a Sus torturadores hasta su muerte el 30 de mayo de 1606.
Bayanes: Dane Dane Sateguru, Takure Tume Sharenai Aia, Tu Mera Pita Tu Je Mera Mata



Guru Ram Das
1534-1581

The Fourth Sikh Guru: Born to a pious and simple couple, like Nanak before him and many to come, Jetha (Ram Das) had little attraction for the world's sports, his young mind enjoyed meditation and the company of the holy. He met some men who told him of the great living Master, Guru Amardas. Jethaji wasted no time in entering into the presence of Him to whom he was to devote his life. Jethaji was married to Amardas' daughter, Bibi Bani; and to remain with the Master, he disregarded the custom of returning to his own family. Under the Master's orders, Jetha left Goindwal and began the construction of a new city (first called Ramdaspur but later to become Amritsar). Sri Chand - Guru Nanak's son - left his jungle retreat to pay homage to the Living Master. But to Ramdas it seemed that homage was due to the son of the Great Guru Nanak. When they met, each bowed before the other; then for a moment pride struck Sri Chand: "Why is it that you grow your beard so long? Is it in imitation of my father?" "No," replied the Master. "I have grown it to wash the feet of Guru Nanak's son." Sri Chand was embarrassed and gave all credit to the one who reigned in his father's place.

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El Cuarto Gurú Sikh: Nació en el hogar de una pareja piadosa y sencilla, como fue el caso del Gurú Nanak y muchos otros Maestros después. El niño Jetha (que se llamaría Ram Das) no se sentía muy atraido por los deportes del mundo. Su mente joven disfrutaba más de la meditación y de la compañía con personas de santidad. Conoció a unas personas que le hablaron del Gran Maestro Viviente, el Gurú Amar Das, y no perdió mucho tiempo en llegar hasta Su Presencia y dedicarle el resto de su vida. Jetha Ji se casó con la hija de Amardas, llamada Bibi Bani; y anhelando quedarse con su Maestro, hizo caso omiso a la costumbre de regresar a su familia. Por instrucciones de su Maestro, abandonó Goindwal para ir a comenzar la construcción de una nueva ciudad, que inicialmente se llamó Ramdaspur y que más tarde se convertiría en Amritsar. El hijo del Gurú Nanak llamado Sri Chand, suspendió su retiro en la selva para rendir homenaje a Ram Das, el Maestro Viviente. Pero a Ram Das le parecía que el homenaje le correspondía más bien al hijo del Gran Gurú Nanak. Cuando se conocieron, se inclinaron con respeto uno frente al otro; pero el orgullo atacó momentáneamente a Sri Chand: “¿Por qué has dejado crecer tanto tu barba? ¿Estás imitando a mi padre?” “No”, contestó el Maestro. “la he dejado crecer así para lavar los pies al hijo del Gurú Nanak”. Sri Chand se sintió avergonzado, y le reconoció todo mérito a quien ocupaba el lugar de su padre.



Guru Amar Das
1479-1574

The Third Sikh Guru: Amar Das was born in what is today Amritsar, and earned his livelihood as a farmer and trader. He worshiped Lord Vishnu and his inner search was very long and hard. He would make a yearly pilgrimage to the Ganges River and observed regular and frequent fasts. With all this, however, he could not rise above. He spent more than seventy years of his life in fervent prayer. One night he heard a song which seemed to silence even the stillness of Nature: it was Guru Nanak's Jap Ji, sung by Guru Angad's daughter who had married into AmarDas' own family. Through her he met the Living Master. Despite his old age, Amardas worked constantly to carry on the services and message of his predecessors. He expanded the Langar and made Hindus and Muslims, kings and peasants, sit side by side. Word of the Master's greatness spread even to Emperor Akbar's court, who eventually donated a vast peace of land where the next Gurus would build Amritsar. He took JethaJi (Ram Das) as his disciple and told him that He alone was fit to carry on the Master's work.

Full Bio   Bhajan: Je Paras Hona E Jindarye

El Tercer Gurú Sikh: Amar Das nació en lo que hoy se conoce como Amritsar y se ganó la vida como granjero y comerciante. El rendía culto al dios Vishnú y su búsqueda interna duró muchos años y fue muy penosa. Solía ir en peregrinación al Río Ganges una vez al año, y realizaba frecuentes ayunos. Sin embargo, con todo esto él no lograba elevarse espiritualmente. Pasó más de setenta años de su vida en ferviente oración. Una noche escuchó una canción que parecía silenciar hasta la quietud de la naturaleza: era el Jap Ji del Gurú Nanak, y lo cantaba la hija del Gurú Angad, quien se había casado con alguien de la propia familia de Amar Das. Y con ayuda de ella, Amar Das conoció al Maestro Viviente. A pesar de su avanzada edad, Amar Das trabajó sin descanso para continuar con los servicios y el mensaje de su predecesor. Él amplió el servicio de Langar e hizo que hindúes y musulmanes, reyes y campesinos, se sentaran uno al lado del otro. Las noticias sobre Su grandeza llegaron hasta la corte del Emperador Akbar, quien con el tiempo donó una gran parte de la tierra donde los siguientes Gurús irían a construir la ciudad de Amristar. Él escogió como su discípulo a Jetha Ji (Ram Das) y le dijo que solo él estaba en condiciones de continuar el trabajo del Maestro.

Bayán: Ye Parase Jona E Yindarie



Guru Angad Dev
1504-1552

The Second Sikh Guru: Lehna was born in the Ferozepur district of the Punjab, the son of a poor trader. Lehna spent many years as a devotee of the goddess Durga. True prayers cannot go unheeded, and one night he heard the melody of devotion sung from the tongue of Bhai Jodha-a disciple of Guru Nanak. Lehna made a trip to meet the Guru, and fell at His feet. Guru Nanak changed his name to Angad and made him His disciple. One day Guru Nanak appeared before his Sangat and they stumbled across an old corpse. It had long been infested with worms and emitted a foul odor; "Let him who wishes to remain with me eat this corpse!" Lehna approached the dead body and bent down to eat it. Suddenly it changed into parshad. "None of my sikhs have shown such faith and surrender as you. Truly you are 'Angad'-a limb of my own self."

Full Bio   Bhajans: Dhun Ghat Vich Baj Rehi Ji

El Segundo Gurú Sikh: Lehna nació en Ferozepur, distrito del Punjab, era hijo de un mercader pobre. Lehna vivió muchos años como devoto de la diosa Durga. Pero la verdadera oración no pasa desatendida, y una noche escuchó una melodía devocional cantada por Bhai Jodha – un discípulo del Gurú Nanak. Lehna realizó un viaje para conocer el Gurú, y se inclinó a sus pies. El Gurú Nanak le cambió su nombre a Angad y lo convirtió en su discípulo. Un día el Gurú Nanak se reunió con su Sangat y en su recorrido se encontraron ante a un viejo cadáver. Ya llevaba un largo tiempo infestado de gusanos y emitía un mal olor; entonces el Gurú Nanak dijo: “¡Aquel que desee mantenerse conmigo debe comerse este cadáver!” Lehna se acercó al cadaver y se dispuso a comerlo. De repente el cadaver se transformó en parshad. “Ninguno de mis sikhs ha demostrado un grado de fe y entrega como tú. Eres verdaderamente ´Angad´- una parte de mi propio ser.”

Bayán: Dune Gate Viche Baye Rei Yi



Guru Nanak
1469-1539

The First Guru: An ancient prophecy had proven true: a dark age-the Kali Yug-had arisen and though the Brahmins (priest class) remained, they had lost the knowledge of Brahm (God). But where there is suffering there is also compassion, and God then seeks a place to manifest Himself to guide humanity. A first son was born to Mata Tripta and Mehta Kalu-the latter, an accountant of the village of Talwandi. The boy was named Nanak after his sister, Nanaki. From his first years Nanak showed unusual signs, spending hours in meditation and giving whatever his parents gave him to the poor, the wandering yogis and sadhus. At the age of five He exhibited a remarkable precocity and seemed to know the ancient languages and texts as though they were already a part of him.
During Nanak's early manhood, Sikandar Lodi ruled; and not unlike many other Muslim rulers, he razed Hindu temples and executed men for their adherence to non-Islamic beliefs. Following in his footsteps came the invasions of Babar (1483-1530)-a descendant from the line of both Timor the Turk and Genghis Khan. But Babar's rule was brief and soon a short period of political enlightenment and justice was to follow under the rule of his grandson, Akbar the Great (1556- 1605). (br>
Guru Nanak worked for a storekeeper, but left one morning for the Ravi River, at whose banks He sat lost in meditation. It is said that He attained His supreme realization here and saw what His worldly mission was to be: to serve the poor and needy, dedicate Himself to the Name of God, and bring men nearer to God. "There is neither Hindu nor Muslim." With His faithful servant Mardana, He started on a series of long travels to remote lands. He spent nearly thirty years carrying His message to the four directions of the compass and tirelessly gave of His own life in the service of God and humanity.

He witnessed Babar launch his third massacre upon the Punjab. Soldiers arrested Guru Nanak and Mardana and put them to labor. However word got back to Babar of a "holy man who sat in meditation, while his mill beside him worked of its own accord," and thus His imprisonment was brief. The Guru spent His last days with his family in Kartarpur. Here He worked as a farmer to provide for Himself and His family and likewise employed many of His disciples. Ample food was thus provided and even now the tradition of serving meals to all (langar) is carried on. After seventy years of His earthly mission, Guru Nanak's life drew to a close. He wrote many hymns and The Jap Ji.

Full Bio   Bhajans: Naam Guru Da Sacha, Bhave Lakh Lakh Tirath Na Le, etc.

El Primer Gurú. Una antigua profecía se estaba cumpliendo: había surgido el Kali Yuga, una era oscura. Y aunque todavía sobrevivía la clase sacerdotal de los Brahmines, ellos habían perdido el conocimiento de Brahm (Dios). Pero allí donde hay sufrimiento también hay compasión, y Dios busca un lugar donde manifestarse para seguir guiando a la humanidad.
Nanak nació en el hogar de Mata Tripta y de Mehta Kalu, este último un contador en el pueblo de Talwandi. Era su primer hijo varón, y se le dio el nombre de Nanak en homenaje a su hermana Nanaki. Desde sus primeros años Nanak mostraba señales poco frecuentes, porque pasaba horas enteras en meditación y regalaba a los pobres, yoguis errantes y sadhus, aquello que sus padres le daban. A los cinco años mostraba una notable precocidad, y parecía conocer textos y lenguas antiguas como si ya fueran parte de él.

Durante la época del joven Nanak, reinaba Sikandar Lodi, quien obraba de manera parecida a otros gobernantes musulmanes arrasando templos hindúes y ejecutando a personas que no aceptaban las creencias islámicas. De igual manera ocurrió años más tarde durante las invasiones de Babar (1483– 1530), un descendiente en la línea de gobernantes como el turco Timor y Genghis Khan. Sin embargo, el gobierno de Babar fue breve y dio pasó a un corto periodo de iluminación política y justicia, con la llegada al gobierno de su nieto Akbar el Grande (1556-1605).

Nanak trabajaba para el dueño de un almacén, y una mañana se dirigió al Río Ravi, donde se sentó en sus orillas y quedó perdido en meditación. Se dice que allí alcanzó la suprema realización espiritual y vio la que sería su misión en este mundo: servir a los pobres y necesitados, dedicarse al Nombre de Dios y acercar a los seres humanos más cerca a Dios. Su lema: “No hay hindúes ni musulmanes.” Y acompañado de su fiel sirviente Mardana, comenzó una serie de largos viajes a tierras remotas. Pasó aproximadamente treinta años llevando su mensaje a todos los rincones de esa parte del mundo, y dedicó su vida incansablemente al servicio de Dios y la humanidad.

Fue testigo presencial cuando Babar lanzó su tercera masacre a lo ancho del Punjab. Sus soldados arrestaron al Gurú Nanak y Mardana y los sometieron a trabajos pesados. Sin embargo, a Babar le llegó el rumor de “un hombre de santidad que se sentaba en meditación, mientras el molino que estaba a su lado trabajaba por sí solo,” por lo tanto su encarcelamiento fue breve. El Gurú pasó sus últimos días con su familia en Kartarpur. Allí trabajó como agricultor para ganar su propio sustento y el de su familia, y dio empleo a muchos de sus discípulos. Allí se servía abundante comida a todos, una costumbre que todavía se mantiene cuando se sirven alimentos a todos en el langar. Al cabo de setenta años de su misión en este mundo, la vida de Nanak llegó a su fin. Él escribió muchos himnos devocionales, así como también las enseñanzas de el Jap Ji.

Bayanes: Naam Gurú Da Sacha, Bave Lake Lake Tirate Na Le


Kabir Sahib
1398-1518

The First Saint: In an age of social injustice and religious darkness, Kabir Sahib proclaimed that the God of the Hindus and the God of the Muslims was one and the same; and that men, being born of that same Light, were all equal. Kabir Sahib came into the world already perfected, but for the sake of form took on a Guru, Ramananda, who also initiated Ravidas. Kabir Sahib was contemporary to Guru Nanak for several years and may very well have been His spiritual guide. They gave out the same message: that the Absolute state of God (Anaam) expressed Itself becoming Naam - in the form of Light and Sound. They clearly stated that the Naam was not to be confused with outer forms of worship -singing hymns, reciting scriptures. It is the power of life in every form and the All-conscious force guiding and directing the entire creation.
Man is of the same essence as Naam and can thus return to God by rising above and communing with this God-Power (Naam). This they said was the highest aim before man, and could be had under the guidance and care of a competent Master who himself was one with God.

Full Bio   Bhajans: Apana Koi Nahin, Guru Saman Nahi Data, Tere Naam Da Bharosa Bhari, etc.

El Primer Santo: En una era de injusticia social y obscuridad religiosa, Kabir Sahib proclamó que el Dios de los hindúes y el Dios de los musulmanes era uno y el mismo; y que los seres humanos al haber nacido de una misma Luz eran iguales. Kabir Sahib vino a este mundo ya perfeccionado pero en aras a la forma, tomó como Gurú a Ramananda, quien también inició a Ravidas. Kabir Sahib fue contemporáneo del Gurú Nanak por varios años y pudo incluso haber sido Su guía espiritual. Ambos dieron el mismo mensaje: que Dios en su estado Absoluto (Anaam) se expresó a sí mismo y convirtió en el Naam – en forma de Luz y Sonido.

Ellos expresaron claramente que el Naam no debía confundirse con las formas externas de culto, tales como el canto de himnos o la recitación de escrituras. El Naam es el poder de la vida presente en cada forma, así como también la fuerza de Conciencia Absoluta que guía y dirige la creación entera.

El ser humano es de la misma esencia que el Naam, y por tanto puede regresar a Dios elevándose y comulgando con ese Poder de Dios que es el Naam. Ellos decían que éste era el propósito más elevado del ser humano y podía alcanzarse bajo la protección y guía de un Maestro competente, quien a su vez fuese uno con Dios.

Bayanes: Apana Koi na Ji Jei Yi, Guru Samane Neji Data, Tere Naam Da Barosa Bari, etc.



English Lyrics for the Bhajan to learn the names of all the Gurus:
Teri Kudart Tu Hi Jane - mp3
Teri Kudart Tu Hi Jane - Video with Master Sadhu Ram singing.


Texto en Español del Bhaján para aprenderse los nombres de todos los Gurús:
Teri Kuderate Tu Ji Yane - mp3
Teri Kuderate Tu Ji Yane - Video con el Maestro Sadhu Ram cantando.




Frequently Mentioned
Mencionados con Frecuencia


In addition to Their Master and past Masters, during Satsangs Masters often quote several poets and saintly people. Here is a brief sample list, in chronological order:
Además de Su Maestro y Maestros anteriores, durante el Satsang los Masetros con frecuencia citan a poetas y otras personas de santidad. Esta es una breve muestra, en orden cronológico:

Rabia al Basri (aprox. 718 - 801) Sufi Poet Saint - Poetisa y Santa Sufí

Mira Bai (aprox. 1498 - 1546) Hindu Poet Saint - Poetisa y Santa Hindú
"Mira Bai also writes that those who do not have a Master, they come to the world and go away stuck in their desires and wishes only."
"Mira Bai también escribe que aquellos que no tienen un Maestro vienen y se van de este mundo aún apegados a las cosas de él."
     Delhi, India Dec.29, 2003

Ravidas (aprox. 15th century) Bhakti Poet Saint - Poeta y Santo Bhakti del Siglo Quince

Bhai Gurdas (16th-17th centuries) Writer-Historian, worked for Gurus Arjan Dev and Har Gobind
Escritor e Historiador de los siglos 16 y 17. Trabajó para los Gurús Arjan Dev y Har Gobind.
     India Jan. 14, 1990 (English only MP4)

Sehjo Bai (18th-19th centuries) Perfect Saint from Rajasthan. She was a disciple of Charan Das.
Sehjo Bai fue una Santa Perfecta (siglos 18 al 19) del Rajastán. Discípula de Charan Das.
     Canada Jun.16, 1977 (English only MP3)          India Dic.29, 2010

Baba Bishan Das (Twentieth Century) The Guru that gave Sant Ji the first two Charged Words.
Este Gurú del Siglo Veinte fue quien le dió a Sant Ji las dos primeras Palabras Sagradas.
        India, Jan. 1986 (English only MP4)


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DIET
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On Raising Strong Vegetarians by Sant Ji
(pg 28-31)


Ahar or Diet by Kirpal Singh
(pg 64-72)


The Spiritual Aspect of the Vegetarian Diet by Kirpal Singh
Circular Letter n.10


Vegetarian Cookbook


Healthy Living

General practices for good health and how to use plants to cure common ailments. Based on the ancient principles of Ayurvedic living.
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DIETA
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El Aspecto Espiritual de la Alimentación Vegetariana
Carta Circular n.10


Lectura sobre la comida y la dieta en:

La Rueda de la Vida, por el Maestro Kirpal Singh



La Importancia de la Dieta Vegetariana


La Dieta, en La Corona de la Vida
(pg. 58-59)


Vida Sana

Consejos generales para la buena salud, y cómo utilizar las plantas para aliviar enfermedades comunes. Basado en los antiguos principios de la práctica Ayurvédica. Si está interesado, contacte a mediaseva.




QUOTES - CITAS


"If the parents are good, they make the children good."

"Si los padres son buenos, los niños también se volverán buenos"

Sant Sadhu Ram Ji
Delhi,
India Mar. 2016



"We must respect our parents, honor our Master, and then do the devotion of God. ...wherever we go the Master is with us...."

"Debemos tener respeto hacia nuestros padres, honrar a nuestro Maestro, y luego hacer la devoción a Dios. ....debemos recordar que a donde quiera que vayamos el Maestro siempre está con nosotros...."

Sant Sadhu Ram Ji
Delhi,
India Dec.30, 2018



"Whether the child has been initiated yet or not, but if you make the child sit for meditation along with you a good habit is developing in the child."

"Bien sea que el niño sea iniciado o nó, la madre debe sentarse con el niño para que así desarrolle un buen hábito, una buena costumbre."

Sant Sadhu Ram Ji
Delhi,
India Dec.31, 2018



"Giving the Naam Initiation doesn't mean giving away the knowledge of a few words.....We can know the competence or the glory of the Master only when we come across the incidents where we can see the protection of the Master."

"El dar la Iniciación nó significa dar el conocimiento de unas dos palabras.....Nosotros podemos llegar a conocer la capacidad de nuestro Maestro, la Gloria del Maestro, únicamente después de haber pasado por algunos incidentes ó sucesos que nos muestran la protección del Maestro."

Sant Ji
La Palma, México Jun.1, 1992
Mother and Child
- Madre e Hijo



"Tulsi Sahib says we should all the time have mercy....Sant Ajaib Singh Ji Maharaj says when the anger comes, the one who is having anger, his blood gets burned."

"Tulsi Sahib nos dice que siempre, en todo momento, debemos tener misericordia.....Sant Ajaib solía decirnos que si alguien tiene ira y se deja llevar por la rabia, su sangre se intoxica."

Sant Sadhu Ram Ji,
Kirpalamar Student Darshan
Subachoque,
Colombia, Abril 2006




" What the Lord considers best He is doing. Do not bring yourself into the picture. Live by the words of the Master and continue performing your earthly duties. When the fruit is ripe, it will fall of its own accord, without injury to itself or the bearing branch, and the ripe fruit is held in great value.

Meeting a competent Master is the fulfillment of human birth: this is the fruit of life. To live by his commandments ensures its proper nurture. Daily Simran and Bhajan to the maximum possible are its best food and nourishment and mergence with Shabd is its ripening and falling off."

Master Sawan Singh Ji
3rd March, 1899

Teachings of Kirpal: A New Life in God, pg.157




"El Maestro Sawan Singh Ji solía decir que cada Satangui debe trabajar confiando en que nó volverá a este mundo....Ni siquiera los padres del mundo, a quienes se les ha dado el encargo de cuidar a los hijos, desean que sus hijos tengan dificultades.

Entonces, pueden imaginarse la condición del Maestro, Quien tiene más amor que el amor de miles de padres juntos. ¿Creen ustedes que Él quisiera que sus hijos vuelvan a este mundo sufriente? "


Sant Ajaib Singh Ji
Revista Sant Bani, 1987
Sobre los Padres y los Hijos



"Dear Ones....God Almighty has given us this precious human life and how to maintain the health has also been told by the Rishis and Munis..... If we want to plant an orchard or if we want to grow some grain first of all we need to prepare the land.... The information which the Rishis and Munis have given to us regarding how to maintain good health, we keep those teachings aside.......

God Almighty has sent us in this world in the form of the couples, that is the male and female.... Until we get married, we must maintain chastity.... and even after we get married.....we should always maintain the purity and the holiness of the thoughts.
When we are together for having a child we should always have good thoughts so that it may have a good effect on the coming soul.... when a wife becomes pregnant, after that the relationship between a husband and a wife should be very pure and holy...

Master Sawan Singh Ji used to say "like the parents, like the children" The children which we get are like the thoughts which we have.....

So Dear Ones, if the foundation of any house will be strong, that house will be very strong....so right from the beginning in the life of the chidren you have to make them strong right from their childhood; they should run and do the basic exercises for good health; only that much food should be eaten which is required for good health; and also one should be very careful when the seasons change, whatever amount of heat or whatever amount of coolness the body requires it is very important for us to give that amount of heat and cool to the body.

Just by paying a little bit of attention to our health, we can easily maintain a good health...suppose we have made our house dirty and we have spoiled it from the beginning...if we had made it good right from the beginning then we would not have to spend so much energy...the same way, if the parents would pay attention to the lives of their children right from the beginning, if the children's health are made good, if their thoughts are made good, then when they grow up they will not have to go to the doctors, seek the support of the medicines...because their thoughts will be good.
Whatever I have explained to you, that is all according to the teachings of Sant Mat or whatever I have learned in the Ayurvedic Medicine..."

Sant Ajaib Singh Ji
Bombay,
India Jan.15, 1992 -
Q&A Session On Health




"Mis Amados, esta vida que nos ha sido dada por el Señor Todo Poderoso es una cosa muy valiosa... y por los Rishis y los Munis Dios ha dado este conocimiento de cómo conservar esta vida tan valiosa que tenemos..... Las enseñanzas o escritos de los Rishis y los Munis acerca de cómo debemos conservar nuestra salud, estos los ponemos nosotros a un lado en vez de aplicarlos nosotros mismos.....
Si queremos tener una huerta ó si queremos sembrar unos árboles primero que todo tenemos que preparar la tierra...

Dios Todo Poderoso nos ha enviado a esta tierra como parejas, es decir, el varón y la hembra.... Desde la niñez nos estamos preparando para cuando ya nos podamos casar, y uno debe mantener la castidad hasta el momento cuando uno se casa..... inclusive después de casarnos debemos mantener nuestros pensamientos sagrados y puros.....
Cuando se une el hombre y la mujer deben tener pensamientos buenos para que esto tenga un efecto bueno sobre el alma que viene.....una vez que la mujer está embarazada la relación entre el esposo y la esposa debe ser una relación muy pura.....

El Maestro Sawan Singh solía decir que "así como son los padres, así serán los hijos." Los niños que tenemos son como los pensamientos que tenemos....

De manera que, mis Amados, si la base de una casa es fuerte, la casa misma también será fuerte..... Así que desde el mismo comienzo, desde su misma niñez ustedes tienen que volverlos fuertes... deben hacer que los niños hagan los ejercicios básicos para mantener una buena salud; tan solo deben tomar esa cantidad de alimento que se necesite para mantener una buena salud; y también de acuerdo al cambio de las estaciones uno debe vestirse de acuerdo con ello para mantenerse ni muy acalorado ni frío.

Con solo prestarle un poquito de atención a nuestra salud podemos mantenernos saludables....si cuando construímos una casa y esa casa está sucia y nó la cuidamos bien, nó la empezamos bien, después tendremos que dedicar mucha energía en limpiar esa casa y mantenerla bien...hubiera sido preferible desde el mismo comienzo tener una casa buena, una casa limpia....lo mismo se refiere a los niños; los padres deben ponerle mucha atención a los niños, deben prestarle mucha atención a la salud de los niños porque si la salud de los niños es buena desde cuando son pequeños, si los pensamientos de los niños son buenos desde cuando son pequeños, cuando ellos crezcan sus pensamientos serán buenos y ellos nó tendrán que acudir a donde los médicos ni tomar medicinas para mantener su salud.
Lo que yo les he explicado es lo que he aprendido yo del Sant Mat y también de la Medicina Ayurvédica..."


Sant Ajaib Singh Ji
Bombay,
India Enero 15, 1992 -
P&R Sobre la Salud